ZIELONY KOKTAJL Z JARMUŻEM PEŁEN WAPNIA

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Koktajle to dobry sposób na przemycenie warzyw i owoców, a także sposób na śniadanie, szczególnie gdy wstajemy rano i nie mamy ochoty na większy posiłek. Podsyłam pomysł na zielony koktajl z jarmużem pełen wapnia, dzięki właśnie tym zielonym, obecnie tak popularnym, liściom, które mimo że znane są od wieków, dopiero teraz zaczynają być doceniane jak należy. 

Ze względu na (niewielkie, ale jednak istotne) problemy z insuliną, staram się, aby każdy koktajl zawierał przede wszystkim surowe warzywa i obowiązkowo dodatek tłuszczu w formie mleka kokosowego, pestek czy orzechów lub oleju kokosowego/ masła klarowanego czy awokado. Pojawiają się one głównie po treningu.

Kiedy warto sięgać po smoothie?

Koktajle dobrze sprawdzają się:

  • w czasie rekonwalescencji – warto sięgać ówcześnie po składniki dobrej jakości, odżywcze, aby przy małej porcji dać smoothie gęste odżywczo (warzywa liściaste, owoce bogate w antyoksydanty, dobre tłuszcze, dodatek dobrego białka w proszku); zmiksowanie składników pomaga lepiej je przyswoić oraz łatwiej strawić, chętniej są też zjadane dzięki konsystencji,
  • gdy nie mamy czasu na posiłek i skupienie się na nim (zmiksowane składniki łatwiej będą trawione),
  • jako sposób na spożycie porcji (lub nawet kilku) warzyw – szczególnie ważne w dietach leczniczych, gdzie istotne jest spożycie nawet 10 lub więcej porcji warzyw w ciągu dnia (ciężko jest przejeść taką ilość roślin w standardowym daniu),
  • jako podwieczorek lub lekka kolacja…

Jarmuż –  zielone złoto

Jarmuż jest obok brokułów uznawany za najzdrowsze warzywo na świecie. Jeszcze rok temu nie mogłam go znaleźć na targu czy w zieleniaku, dziś coraz częściej pojawia się świeży w pęczkach. Ten w proszku można wykorzystać do sosów, zupy, koktajli, ale wiadomo – lepiej sięgać po świeży.

Więcej informacji na temat jarmużu można znaleźć tutaj: www.lokalnyrolnik.pl ; tutaj można też go kupić.

Sprostuję tylko jedną rzecz – osoby z problemami z tarczycą mogą jeść jarmuż :) Należy go wcześniej ugotować i wykorzystać gotowany w koktajlu. Jako warzywo kapustne powinno być traktowane jak inne kapustne (kapusty, kalafiory, brokuły) w chorobach tarczycy – używać gotowane, kiszone, fermentowane. Jednym słowem jeść, ale w innej formie, różnorodnie, ale nie kilogramami.

I mała uwaga dla osób z zaburzeniami glikemii – należy na koktajle uważać, szczególnie te owocowe. A jeśli już koktajl się wciągu dnia pojawi, to najlepiej przygotować je na bazie awokado, tłustego mleka roślinnego, z dodatkiem masła orzechowego, masła klarowanego czy oleju bądź mlecznych produktów fermentowanych (unikać tych light/ 0%!), jeśli możemy je spożywać.

Koktajl z jarmużem i ananasem

Składniki:

duża garść jarmużu (bez grubych łodyg)

2 plastry świeżego ananasa

1 łyżka wiórków kokosowych

1 łyżeczka oleju kokosowego extra virgine

1 łyżeczka soku z cytryny

woda niegazowana filtrowana/ źródlana/ mineralna

u mnie dodatkowo: 2 łyżeczki naturalnego kolagenu w proszku

Przygotowanie:

Jarmuż myjemy i dzielimy na mniejsze części. Usuwamy twarde grube łodygi. Do kielicha wrzucamy pozostałe składniki, miksujemy na wysokich obrotach przez 1-2 minuty (lub włączmy program do koktajli), do momentu aż powstanie jednolity zielony koktajl.

Ogólnie zielone koktajle to bogactwo składników odżywczych. Osoby, które mają problemy ze zdrowiem powinny modyfikować przepisy – używać początkowo lekko gotowanych warzyw liściastych (jarmuż, szpinak, kapusta), unikać połączenia produktów mlecznych i warzyw bogatych w szczawiany (jak jarmuż, szpinak, kapusta z mlekiem, jogurtem czy kefirem), itp.

A jakie jest Wasze ulubione połączenie smaków? 

Pozdrowienia!

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Dodaj komentarz

Or