IMBIROWA KOMBUCHA NA POPRAWĘ ODPORNOŚCI

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Napój herbaciany kombucha to niezwykły eliksir. Nawet w przypadku nietolerancji na drożdże może być przydatny. Mimo, że powstało wiele książek na temat jego niezwykłych właściwości i sposobów fermentacji, wciąż brakuje badań naukowych, które dawałyby jednoznaczną odpowiedź na temat właściwości leczniczych. To co na pewno możemy przypisać kombuchy to jej działanie probiotyczne, a jak wiadomo dobre bakterie wpływają na funkcjonowanie całego organizmu. Dlatego moim działaniem na jesień jest ta imbirowa kombucha na poprawę odporności. Ciekawa jestem, co Ty na to :)

Mimo, że wiele książek powstało na temat wspaniałych właściwości i hodowli kombuchy, należy pamiętać, że napój ten działa wspomagająco i nie jest cudownym lekiem na wszelkie zło i dolegliwości. Przynajmniej nie ma na to wystarczających dowodów, dlatego zachęcam Cię do podejścia do fermentacji jako do tworzenia bardziej napoju probiotycznego, niż do cudownego remedium, które uchroni Cię przed choćby rakiem. Na to składa się, jak wiemy, wiele czynników, a ogólne dbanie o żywienie i o jelita na pewno Cię do tego celu będą zbliżać.

Czym jest kombucha?

Kombucha jest tradycyjną sfermentowaną herbatą, która na stałe zagościła w nieco alternatywnej kuchni dbającej o zdrowie jelit. W ostatnich latach jej spożycie znacznie się zwiększyło ze względu choćby na jej właściwości przeciwzapalne i antyoksydacyjne, ale i dostępność do gotowych butelkowanych produktów. Skład mikrobiologiczny tego napoju jest dość złożony i wciąż potrzebujemy więcej badań, aby w pełni zrozumieć jego zależności i działanie. Poniżej  możesz sprawdzić jakie składniki znaleziono w napoju kombucha w ostatnich badaniach (źródło). 

W dzisiejszym poście szczególnie chciałabym Ci polecić antyoksydacyjną herbatę z dodatkiem imbiru. Dlaczego? Okazuje się, że dodatek imbiru zwiększa działanie antyoksydacyjne napoju, co zaobserwowano w badaniu przy występowaniu nowotworzenia, np. raka sutka (badanie).

Dodatkowo chciałabym Ci pokazać, że do przygotowania kombuchy wykorzystuję białą albo zieloną herbatę, a także naturalny miód, a nie – jak w większości przypadków można znaleźć – czarną herbatę i cukier.

Działanie kombuchy

Mało kto z nas nie pija herbaty. Aż trudno sobie wyobrazić, że w Chinach jest ona spożywana od 5000 lat i już w tamtych czasach wyróżniały ją prozdrowotne właściwości, m.in. za sprawą zawartych związków fenolowych i antyoksydantów.

Okazuje się, że sfermentowana postać herbaty zawiera nieco zmienioną formę związków fenolowych, co ma zapewniać lepsze ich wykorzystanie, a co za tym idzie – lepsze prozdrowotne działanie. Naukowcy od lat starają się zrozumieć zachodzące w czasie fermentacji zmiany oraz wyizolować związki, które powstają, ale i ulegają zmianie pod wpływem działania SCOBY (symbiotycznej kultury grzyba i bakterii).

W 2013 roku opublikowano badanie, w którym zbadano aktywność glikemiczną sfermentowanej herbaty u szczurów z cukrzycą. Podawano zwierzętom różne stężenia ekstraktów w ciągu 45 dni. Naukowcy zaobserwowali, że przy codziennym podawaniu 6 mg / kg masy ciała hemoglobina glikowana uległa zmniejszeniu, a ilość insuliny w osoczu wzrosła.

W innym badaniu z tego samego roku wzięto pod lupę ochronne działanie kombuchy na różne narządy: trzustkę, wątrobę, nerki i serce. Wśród szczurów-cukrzyków zaobserwowano znaczny potencjał przeciwcukrzycowy, który umożliwił cofnięcie się zmian patofizjologicznych.

Rok później poddano grupę szczurów działaniu fal elektromagnetycznych. Podawano przy tym herbatę kombucha przez 9 tygodni. Obserwując spadek żelaza (który wzrastał pod wpływem fal elektromagnetycznych), można było wysnuć wniosek, że kombucha może łagodzić skutki/ efekt działania promieniowania elektromagnetycznego.

Można też przeczytać z pracy z 2012 roku:

Odkrycia wykazały, że w porównaniu z herbatą czarną, herbata kombucha była lepszym inhibitorem aktywności α-amylazy i lipazy w osoczu i trzustce oraz lepszym supresorem zwiększonego poziomu glukozy we krwi. Co ciekawe, zauważono, że kombucha indukuje znaczne opóźnienie wchłaniania cholesterolu LDL i trójglicerydów oraz znaczny wzrost stężenia cholesterolu HDL. Analizy histologiczne wykazały również, że wywierała ona działanie łagodzące na trzustkę i skutecznie chroniła wątrobę i nerki u szczurów z cukrzycą, czego dowodem są znaczące spadki aktywności transaminazy asparaginianowej, transaminazy alaninowej i aktywności transpeptydazy gamma-glytamylowej w osoczu, jak również obniżenie zawartości kreatyniny i mocznika.

Wydawać się zatem może, że kombucha może być dobrym „suplementem” dla osób z cukrzycą czy w prewencji nowotworów.

Jak przygotowuję imbirową kombuchę?

Potrzebujesz:

  • grzyb herbaciany, tzw. scoby (symbiotyczna kultura grzyba i bakterii)
  • łyżka liściastej herbaty (czarnej, zielonej, białej)
  • litr wody
  • 3 łyżki miodu
  • kawałek świeżego imbiru
  • 2 słoiki litrowe
  • gaza
  • filtry do kawy
  • gaza/ ręcznik papierowy i gumka recepturka
  • łyżki drewniane/ plastikowe/ ze stali nierdzewnej

Pamiętaj, aby używać wyparzonych słoików, dobrej jakości wodę. ISTOTNA JEST CZYSTOŚĆ PRZYGOTOWANIA NAPOJU.

Po pierwsze – zaparz herbatę, a następnie odcedź ją (np. przez sito, gazę lub filtr do kawy). Dodaj do słoika imbir – zetrzyj kawałek lub pokrój drobno nożem. Ważne, aby było to świeży i soczysty kawałek.

Gdy napar ostygnie, dodaj miód i wymieszaj, aby się rozpuścił. Gdy tak przygotowana herbata będzie lekko ciepła, należy umieścić w słoju/ naczyniu z herbatą SCOBY, a następnie przykryć ręcznikiem papierowym lub wielokrotnie złożoną gazą. Dla lepszego umocowania materiału, należy użyć gumkę recepturkę lub wstążkę.

Odstaw herbatę z grzybem w takie miejsce, aby nie było bezpośredniego dostępu do światła, a także tam, gdzie nie będzie słoik (lub inne naczynie) poruszany, przestawiany itd. Grzyb początkowo może opaść na dno – nie przejmuj się :)

Czas fermentacji trwa 7-10 dni. Po 7 dniach, spróbuj herbatę odlewając odrobinę i przepuszczając przez filtr do kawy.

Idealna herbata jest słodkawa, lekko kwaskowata i gazowana i szczypiąca dzięki imbirowi, o posmaku jabłek. Nie powinna smakować natomiast jak ocet.

Jeśli smak jest dla Ciebie przyjemny, przelej gotowy napój do wyparzonego wcześniej i czystego słoika. Przechowuj w lodówce. Początkowo pij napój w małych ilościach – zacznij od łyżki. Ja wypijam około pół szklanki dziennie i uważam, że jest to dobra stała ilość, aby nie narażać się na jakieś skutki uboczne, tym bardziej, że kombucha nie powinna być jedynym źródłem probiotyków w diecie.

Gdy masz zlany już napój, umyj grzybka czystymi rękami, oddziel od niego „świeżą” warstwę i nastaw nową porcję kombuchy. Dolej też ok. 100 ml starej kombuchy (będzie starterem), aby przyspieszyć cały proces fermentacji. Nie używaj herbaty kombuchy z dna słoika jako startera.

Nie zalecam stosowania metody ciągłej fermentacji, czyli dolewania do dużego naczynia stale nową porcję herbaty. Aby mieć pewność, że jakoś kombuchy jest odpowiednia, za każdym razem warto rozpocząć całą procedurę od nowa.

Podsumowanie

Mimo, że herbata kombucha jest znana na całym świecie, jej właściwości biologiczne nie są jeszcze dobrze poznane. Wciąż próbuje się zrozumieć cały przebieg fermentacji kombuchy i nadal mamy trudność z zidentyfikowaniem wytworzonych metabolitów, zarówno tych o potencjale prozdrowotnym, jak i tych potencjalnie niekorzystnych. Wciąż trudne jest także określenie idealnych warunków do fermentacji, czasu jej trwania oraz szczegółowych wytycznych czy zaleceń dotyczących ilości spożycia w ciągu dnia czy porcji, ale i przeciwwskazań do stosowania. Z tego też względu należy do napoju kombucha podejść z ostrożnością i rozwagą w stosowaniu, szczególnie u osób podatnych na zakażenia, z obniżoną odpornością czy przy silnych alergiach na drożdże/ grzyby czy wyniszczaniu.

I jeszcze jedna uwaga: Istnieje potencjalne zagrożenie toksyczności domowo przygotowywanej herbaty, szczególnie gdy nie przestrzegamy zasad higieny przy przygotowaniu. Można znaleźć badania i raporty, gdzie opisywane były przypadki nie tylko „lekkich” objawów jak zawroty głowy i nudności, reakcje alergiczne czy ból głowy, ale także pojawiały się przypadki kwasicy mleczanowej i ciężkich powikłań (głównie u osób z problemami zdrowotnymi jak HIV).

Stąd też dobrze jest się poradzić specjalisty przed rozpoczęciem domowej hodowli, szczególnie wtedy, gdy mamy problemy zdrowotne. Nie zleca się na pewno picia kombuchy kobietom w ciąży i karmiącym piersią oraz dzieciom.

To co jest dla nas istotne, FDA (Agencja Żywności i Leków) również przeprowadziła testy i uznała, że herbata kombucha jest bezpieczna do spożycia przez ludzi. Jednak ze względu na złożoność biologiczną tego napoju należy mieć zawsze na uwadze zasady przygotowania napoju, czas fermentacji,  higienę i UMIAR w piciu, dlatego zachęcam Cię do poczytania kilku źródeł, zanim zdecydujesz się na własną hodowlę, bo ten wpis na pewno nie wyczerpuje tego tematu, jakim jest imbirowa kombucha.

Pozdrawiam!

Bibliografia:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29055172

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/1750-3841.14068

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29197835

https://www.healthline.com/nutrition/8-benefits-of-kombucha-tea

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Dodaj komentarz

Or