BURGERY BEZ BUŁKI

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Coraz częściej w gabinecie pojawiają się osoby, które nie chcą spożywać pieczywa, mają problemy z trawieniem zbóż bądź zwyczajnie alergię na zboża, które najczęściej są używane do wypieku chleba (pszenica, żyto, kukurydza, ryż). Stąd też potrzebne są pomysły na kanapki bez jego użycia. Podsyłam zatem pomysł na szybkie burgery bez bułki/ chleba i jak widać – z użyciem kotletów z przepisu sprzed tygodnia.

Diety bezzbożowe stają się coraz popularniejsze. I jak to w dietetyce bywa niemal ze wszystkim – istnieją badania i książki zarówno potwierdzające zasadność ich stosowania, jak i zaprzeczające. Niezależnie jednak od tego czy jadasz chleb/ bułki czy nie, wskazane jest urozmaicenie jadłospisu i sięganie także po nowe rozwiązania, w tym m.in. takie kanapki bez pieczywa.

Jeśli jesteś fanem bezzbożowych kanapek czy burgerów, wejdź koniecznie tutaj, aby zobaczyć kilka interesujących pomysłów na zamianę chleba, w tym np. rollsy z sałaty, kanapki z cukinii czy „kromki” z papryki.

I jeszcze jedno…

W tym dzisiejszym przepisie na burgery bez bułki wykorzystałam kotlety, aby pokazać Ci, że możesz w różnych daniach i kompozycjach wykorzystać, np. przygotowane wcześniej i zamrożone produkty, aby ułatwić sobie codzienne gotowanie.

Składniki:

mięso lub kotlet (z tego przepisu)

duży batat

dojrzałe awokado

pomidor

cebula czerwona/ biała/ czosnkowa

sałata/ jarmuż/ rukola (ja użyłam jarmużu)

musztarda francuska/ chrzan/ inny sos

inne dodatki

Przygotowanie:

Warzywa pokroić w plastry. Kotleta przekroić na pół. Można też przygotować na patelni kawałek piersi kurczaka czy mielone mięso uformowane w kotleta – grunt, aby był zwięzły kawałek. W wersji wege można wykorzystać np. tofu czy kotleta wegańskiego (np. z soczewicy).

Plastry batata grubości ok. 0,5 cm wyłożyć na blasze i upiec bądź położyć na suchej patelni. Ja wybrałam właśnie tę drugą opcję. Należy na rozgrzanej patelni położyć plastry i po kilku minutach odwrócić na drugą stronę. Ważna uwaga – nie przykrywać patelni. Plastry się lekko zarumienią, ale będą też twarde.

Ułożyć na jednym plastrze warstwy ze składników. Dodać też musztardę czy chrzan. Ja wybrałam chrzan.

Przykryć kanapkę drugim plastrem. Aby się burgery nie rozpadały, można użyć wykałaczki. I gotowe!

Kilka uwag

Ze względu na składnik kotleta jakim jest groszek, nie jest to przepis dla diety o niskiej zawartości związków FODMAPs, a także takich diet bezzbożowych jak paleo, SCD czy GAPS. Dodatkowo bataty, nawet w niewielkiej ilości jak dwa plastry mogą być w diecie FODMAPs problematyczne.

Z powodzeniem zamiast batatów można użyć dużych pieczarek portabello – trzeba je też ugrillować lub zapiec.

Po włożeniu kanapek do lodówki, plastry batata mogą nieco zmięknąć.


Podobał Ci się przepis? Podaj go dalej :) Możesz do tego wykorzystać kolorowe ikonki powyżej posta i tu, poniżej. Dziękuję!


Pozdrawiam :)

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Dodaj komentarz

Or