KURKUMA – CO NALEŻY O NIEJ WIEDZIEĆ

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Kurkuma jest obecnie bardzo popularną przyprawą. Okazuje się również niezwykle ważnym suplementem w wielu schorzeniach. Jednak jak każdy silny związek, wpływający na reakcje metaboliczne organizmu, powinien być przyjmowany z ostrożnością. Skoncentrowana Natura (ekstrakty, olejki) działa silniej niż syntetyczne leki!

Przyprawy i zioła mają swoją niezwykłą moc i tak naprawdę nie powinniśmy sobie bez nich wyobrażać codziennego gotowania. Nie tylko nadają smak i aromat potrawom, ale także pomagają nam je strawić i odpowiednio wykorzystać zawarte w nich składniki odżywcze. I nie mówię tu o gotowych mieszankach przypraw, w których możemy znaleźć coś więcej niż tylko rośliny, jak np. cukier czy glutaminian sodu. I nie mówię też o tych przyprawach dostępnych powszechnie w każdym sklepie. Mówię tu o przyprawach z kłączy/korzeni, o liściastych ziołach rosnących w doniczkach na oknie czy blacie kuchni bądź – jeśli ktoś ma takie szczęście – we własnym ogrodzie. Mówię tu także o przyprawach w mniejszym stopniu sprzedawanych komercyjnie. One naprawdę inaczej pachną i smakują! A zatem również też inaczej działają.

Ze wszystkich dostępnych przypraw KURKUMA wydaje się być najbardziej niezwykłą i wartościową.

kurkuma_dietetyk_online

Niezwykłe kłącze – kilka faktów

Kurkuma jest przyprawą pozyskiwaną z rośliny o nazwie ostryż długi (Curcuma longa). W kurkumie natomiast (a zatem także w ostryżu) zawarty jest związek o nazwie kurkumina, który wykazuje ponad 100 różnych farmakologicznych działań, jak m.in. silne działanie antyoksydacyjne czy przeciwzapalne. Zawartość kurkuminy w sproszkowanej kurkumie sięga około 2-5% jej wagi.

Kurkumę można stosować na różne sposoby i w różnych postaciach, zarówno wewnętrznie jak i zewnętrznie. W sprzedaży dostępna jest jako produkt w proszku, korzeń czy suplement, a nawet jako mleczko do zastosowania na skórę.

Dlaczego warto włączyć do diety?

Liczne badania udowodniły, że kurkuma (korzeń, także w formie sproszkowanej) i kurkumina (związek zawarty w kurkumie) wykazują liczne właściwości zdrowotne, tj. działanie:

  • przeciwzapalne
  • antyoksydacyjne
  • przeciwnowotworowe
  • przeciwdepresyjne
  • redukujące stres
  • stymulujące układ odpornościowy
  • zmniejszające ryzyko wystąpienia chorób serca
  • przeciwstarzeniowe.

Mimo, że kurkuma rośnie w wielu tropikalnych krajach, najwięcej tych niezwykłych korzeni uprawia się w Indiach, gdzie stosowana jest jako główny składnik w curry. Co ciekawe, kurkuma jest stosowana w Indiach jako roślina lecznicza oraz jako składnik kulinarny od ponad 5000 lat! Wykorzystywana jest zarówno świeża jak i sproszkowana (podobnie jak imbir).

W obecnym czasie zwraca się szczególną uwagę na jej potencjalne działanie w leczeniu takich chorób jak nowotwory, cukrzyca, choroby serca, choroba Alzheimer’a, łuszczyca, depresja czy zapalenie stawów. Wspomaga również krążenie żylne.

Tradycyjnie stosowano kurkumę jako środek przeciwbólowy, wspomagający trawienie i niwelujący objawy alergii i przeziębienia. Stosowano również w chorobach skórnych i jako składnik odmładzający w zabiegach pielęgnacyjnych.

Co ciekawe, w niektórych rejonach Indii, Bangladeszu czy Pakistanu nadal jest stosowana tradycyjna ceremonia nakładania pasty z kurkumy na twarze przyszłych małżonków, co ma zapewnić im promienną cerę oraz szczęście :)

przyprawy_przeciwzapalne

Stosowanie

Przypomnienie dla tych, którzy zapomnieli bądź nie wiedzą – nie jestem lekarzem, a każde schorzenie powinno być z nim skonsultowane. Przedstawione tu informacje każdy wykorzystuje na własną odpowiedzialność.

Kurkuminę (jako suplement) należy przyjmować z przerwami, ponieważ jej przewlekłe przyjmowanie bądź w większych dawkach niż zalecane może wywoływać skutki uboczne i dać efekt jakby przestymulowania organizmu, czyli np. wywołać nadwrażliwość układu odpornościowego, wywołać zaburzenia hormonalne czy ponownie wywołać efekt depresyjny. Tak jak wspominałam na początku – z Naturą w formie stężonej należy niezwykle uważać!

Suplementacja powinna trwać do 2 miesięcy, następnie robimy miesięczną przerwę i ponawiamy kurację.

A ile kurkumy/ kurkuminy należy spożywać aby uzyskać korzyści zdrowotne?

Oto kilka wskazówek:

  • Najlepszym sposobem na długotrwałe efekty jest włączenie naturalnej, organicznej kurkumy do codziennej diety w formie przyprawy, a suplementacją wspomóc się w sytuacji kryzysowej (np. w czasie bólu, przeziębienia, osłabienia organizmu).
  • Najczęściej wykorzystuje się 1/2 – 1,5 łyżeczki sproszkowanego korzenia, czyli kurkumy (najlepiej z certyfikowanych upraw ekologicznych) dziennie. Dodatkowo można również suplementować kurkuminę w ilości 250 mg/ dzień, ale często dawkę się zwiększa w zależności od potrzeby.
  • Wiele korzyści obserwuje się w sytuacji suplementacji 300-600 mg wyciągu z kurkumy w tabletkach (kurkuminy) podawane do 3 razy dziennie bądź według zaleceń na etykiecie preparatu.
  • Najlepiej jest znaleźć suplement, który łączy kurkumę lub kurkuminę z czarnym pieprzem do ułatwienia absorpcji bądź który zawiera w kapsułce żelowej także tłuszcz (np. fosfolipidy), który również pomaga wykorzystać odpowiednio kurkumę/ kurkuminę. Jeśli jednak nie mamy takiej możliwości (te z pieprzem czy tłuszczem są zwykle droższe) można dodać pieprz z kurkumą po prostu do potraw.
  • Spróbuj dostać produkt standaryzowany na 95% kurkuminoidów (dane dotyczące stężenia powinny znaleźć się na opakowaniu).

Aby uzyskać najlepszą absorpcję ważne jest, aby przyjmować kurkumę lub kurkuminę z czarnym pieprzem bądź w połączeniu z tłuszczem i/lub lecytyną (np. sojową).

Kilka prostych sposobów na wykorzystanie kurkumy

Początkowo należy wykorzystywać małe ilości kurkumy. Następnie można je zwiększyć, w zależności od tolerancji. Jej smak i zapach może być przez niektóre osoby początkowo dość kiepsko odbierane. Jako że kurkuma niezwykle łatwo i skutecznie barwi, należy w czasie przygotowania potraw, maseczek czy napojów zwrócić uwagę na naczynia (plastik będzie farbować) i ubrania (jeśli je zachlapiemy, plamy pozostaną na stałe).

A co można  z nią zrobić?

  1. Dodać do herbaty bądź białej kawy.
  2. Wymieszać z cytryną na marynatę.
  3. Zmiksować z jarmużem lub szpinakiem.
  4. Dodać do oliwy jako dressing.
  5. Dodać do dań z fasolą (np. sałatki).
  6. Dodać do zupy z soczewicą czy jarzynami.
  7. Połączyć z tofu.
  8. Zabarwić ryż na żółto.
  9. Zrobić domową maseczkę na twarz.
  10. Dodać do koktajlu bananowego.
  11. Inne

 

Przepis na herbatę z kurkumą:

Składniki:
1 szklanka wody lub mleka migdałowego (kokosowego lub zwierzęcego)
1 łyżeczka kurkumy
1 łyżeczka cynamonu
1 łyżka miodu
1/2 łyżeczki czarnego pieprzu

Doprowadzić wodę lub mleko do wrzenia i dodawać kolejno składniki (oprócz miodu). Parzyć przez 10-15 min. Następnie można przelać herbatę do drugiego naczynia, aby pozbyć się fusów. Dodać miód.

 

Podsumowując

O kurkumie, podobnie jak o kurkuminie, można pisać naprawdę wiele. Każdy z nas powinien na stałe włączyć ją do codziennie spożywanych dań. Nie traktujmy jej jedynie jako ciekawostkę, a raczej jako zwyczajowy składnik diety, tak jak traktujemy sól. Życzę nam wszystkim, abyśmy sobie nie wyobrażali życia bez kurkumy.

Jedzmy na zdrowie! :)

Źródło informacji:

http://wisemindhealthybody.com/deane-alban/how-to-get-the-mental-and-physical-benefits-of-turmeric/4/?c=JER

Quick Start Guide To Turmeric – GreenMedInfo – 2015

strona www turmericforhealth.com

materiały szkoleniowe

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Dodaj komentarz

Or