JAK JEŚĆ ZDROWO PRZEZ CAŁY TYDZIEŃ

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Plan na ten rok jest dość prosty – jeść zdrowo. Mimo, że powszechnie znane jest powiedzenie „jestem tym, co jem”, niekoniecznie ono do nas przemawia. A już w starożytności ojciec medycyny Hipokrates wskazał żywność jako lekarstwo dla człowieka: „Niech żywność będzie twoim lekarstwem, a lekarstwo twoją żywnością”. Dlaczego jednak wciąż wolimy się kiepsko odżywiać i łykać tabletki? Oto kilka wskazówek, aby odżywiać się zdrowo przez cały tydzień.

Nie jem wątróbki. Ostatnio udało mi się ją zjeść, bo przecież taka zdrowa, ale nie sprawiało mi to zbytniej przyjemności. Dlaczego o tym mówię? Pamiętam jak w dzieciństwie słyszałam argumenty, aby nie jeść wątróbki z niewiadomego źródła, ponieważ nie wiadomo co zwierzę je, a przecież wątroba metabolizuje m.in. toksyny. Wyobrażałam sobie zatem, jak świnka zjada wiadro różnych odpadów, potem trawi to i jak wykorzystuje te „śmieci” do tego by żyć. Wyobrażałam sobie też wątrobę, przez którą przechodzą te wszystkie związki zawarte w pożywieniu, które jej podano. Brzydziłam się takim widokiem i on też wpływał na to, że miałam blokadę, aby jeść podroby, bo przecież mogę jeść toksyny. A wiadomo – kiepska karma to kiepska jakość mięsa i podrobów.

U nas jest podobnie – to co zjemy wykorzystujemy, składujemy w organizmie i wydalamy. Lepsze jedzenie – lepsze wykorzystanie składników i trawienie, a także mniejsze składowanie związków z żywności jak pestycydy czy ograniczone odkładanie się tkanki tłuszczowej. Nie wspominając o skuteczniejszym zachodzeniu procesów metabolicznych.

Bardzo trafny cytat z artykułu „Dzikie i bezglutenowe” autorstwa Małgorzaty Kalemby-Drożdż:

„We współczesnym świecie, gdy jedzenia jest w bród i o zaspokojenie zapotrzebowania kalorycznego większość obywateli nie musi się troskać, wciąż nękają nas niedobory dietetyczne, ponieważ wysoko przetworzona żywność ma niską gęstość odżywczą, czyli dostarcza mało witamin i mikroelementów, a dużo kalorii. Zdając sobie z tego sprawę, coraz częściej sięgamy po suplementy, sztuczne witaminy i minerały w tabletkach – do czego dodatkowo nakłaniają nas wszelkimi sposobami koncerny farmaceutyczne.” 

Warto zatem NAPRAWDĘ spojrzeć na swój talerz i W KOŃCU przestać szukać kolejnych wymówek w stylu „nie mam czasu” i pomyśleć jak skutecznie wprowadzić zasady zdrowego żywienia.

Ostatecznie decyzja odnośnie swojego życia i zdrowia należy do nas samych. Życie może lepiej wyglądać, a mimo wszystko żywienie to podstawa do zmian, bo to ono wpływa na samopoczucie, koncentrację, kondycję organizmu i choroby. Poniżej przedstawiam kilka wskazówek jak jeść zdrowo przez cały tydzień.

Kilka wskazówek by jeść zdrowo przez cały tydzień

1.rób zakupy na dłuższy okres czasu – miej zawsze podstawowe zdrowe produkty w zapasie w domu

Nie zawsze mamy czas na codzienne zakupy, mimo że w harmonogramie mamy je uwzględnione. Dlatego powinniśmy być przygotowani do tego, by przyrządzić zdrowy posiłek bez wstępowania do sklepu, a także móc przygotować posiłki na wynos do pracy czy szkoły na następny dzień. To co warto mieć zawsze w domu (produkty powinny być dostosowane do modelu żywieniowego): różne kasze jak gryczana, jaglana, amarantus, quinoa czy jęczmienna bądź różne typy ryżu (można je w potrzebie zmielić w młynku na mąkę), makaron razowy i/lub bezglutenowy, cebulę, czosnek, oliwę z oliwek, przecier pomidorowy, marchew, ziemniaki, inne warzywa (mogą być również mrożone), mięso i/lub ryba (można też porcjować i mrozić), jaja lub zamiennik (np. siemię lniane czy babka płesznik), nasiona roślin strączkowych (soczewica, groch, fasola, ciecierzyca), nasiona i/lub orzechy (np. włoskie) oraz przyprawy i różne zioła. Jeśli spożywamy produkty mleczne, dobrze jest również mieć niewielki zapas jogurtów. Każdy powinien sprawdzić jakie produkty znajdują się w szafkach. Listę zakupów dostosowujemy do stosowanej diety. Osoby z alergiami i nadwrażliwościami powinny dokładnie sprawdzać etykiety. Nie trzeba mieć dużych ilości tych produktów. Dobrze jest zadbać o to, aby dokupić któryś w sytuacji, jeśli się kończy zapas w domu.

Dzięki temu w 15 min możemy przygotować proste danie jak kasza z warzywami i orzechami, mięso z sosem warzywnym, placki z konfiturą.

Pamiętajmy, że w sytuacji kupowania nowych produktów, rezygnujemy z tych wysoko przetworzonych. Kupujemy pojedyncze produkty. Produkty bez glutenu, kukurydzy, pszenicy czy bez laktozy, które są przetworzone czyli zawierają dodatki E czy są wymyślne też należą do żywności niezdrowej.

2. usuń z domu produkty przetworzone jak zupki instant, zupki chińskie, paczkowane fast foody, gotowe potrawy w słoikach, gotowe sosy, inne

To, czego oczy nie widzą, tego sercu nie żal :) Nie kupujemy, nie mamy dostępu, nie jemy. Robimy również miejsce dla innej, zdrowszej żywności.

3. zrób porządek w kuchni i przeorganizuj ją

Warto w odpowiedni sposób poustawiać produkty w szafkach kuchennych: najczęściej używane, rzadziej używane, bezglutenowe/ z glutenem, superfoods czy w inny sposób. W słoikach natomiast dobrze jest przechowywać orzechy, nasiona, produkty sypkie. To czego nie spożywamy – oddajemy innym, to co przeterminowane – wyrzucamy. Podobnie postępujemy z lodówką – wyrzucamy to co nie nadaje się do jedzenia, a także odpowiednio układamy produkty według poziomów, aby jak najdłużej zachowały świeżość. To co chcemy, aby było wprowadzone do diety jako pierwsze (np. świeże warzywa, bo do tej pory były jedzone w zbyt małej ilości), powinno być ułożone w zasięgu naszego wzroku, a nie pochowane w szufladach.

Aby ułatwić gotowanie, warto zrobić porządek również w szufladach z przyborami kuchennymi. Należy zadbać także o naostrzenie noży. W czasie gotowania dobrze jest również mieć możliwie pod ręką kosz na śmieci lub naczynie postawione na blacie, do którego łatwo można wrzucać obierki i resztki jedzenia, które są do wyrzucenia. Ułatwi to zachowanie porządku w czasie gotowania.

4. gotuj na zapas

Ta zasada jest początkowo trudna do wprowadzenia, ale z czasem wejdzie w krew i nie będzie sprawiać problemu. Będzie oczywista. Weekendowe gotowanie jest ważnym elementem w dietach eliminacyjnych, aby móc mniej czasu spędzać w ciągu tygodnia w kuchni.

  • zupa – wekować w słoikach
  • domowe sosy, przeciery, konfitury i inne przetwory – wekować w słoiczkach
  • pieczywo domowe (nie tylko bezglutenowe) – porcjować i mrozić w kromkach (termin przydatności pieczywa domowego jest dość krótki; zdarzało się, że pół chleba niestety mi pleśniał, bo nie byłam w stanie przejeść sama bochenka w ciągu tygodnia)
  • natka pietruszki, koperek – posiekany zamrozić w małych pojemniczkach
  • pasty warzywne, pasty z roślin strączkowych, hummus, inne – mrozić w małych pojemniczkach
  • bulion kolagenowy jako podstawa zup – pomrozić w pojemnikach lub zawekować w słoiczkach
  • inne

Pomysłów jest wiele, wszystkie mają na celu ułatwić gotowanie i życie.

5. gotuj proste posiłki

Jeść zdrowo nie znaczy gotować pracochłonnie. Oczywiście szybciej jest podgrzać w mikrofali gotową lazanię czy zalać wrzątkiem zupkę chińską, jednak można również  ugotować posiłek w jednym garnku. Nie jest także trudnością znalezienie przepisów, które wymagają spędzenia kilku godzin w kuchni. Codzienne gotowanie można jednak usprawnić i zredukować do wymaganego minimum. Szybkość przygotowywania specjalistycznych posiłków (np. bezglutenowych) przychodzi często jednak z czasem. Sama pamiętam swoje początki. Obecnie jest o niebo lepiej i nie jestem w stanie sobie nawet przypomnieć jak można inaczej gotować :)

Jeśli mamy możliwości zainwestować w sprzęt kuchenny, warto zakupić robota kuchennego z funkcją siekania i blenderowania, wolnowar, wyciskarkę ślimakową czy sprzęt do sporządzania mlek domowych. Wszystko według potrzeby i uznania, w zależności od stosowanej diety bądź preferencji żywieniowych.

A wszystko z myślą o prostym gotowaniu czyli powrocie do sposobu żywienia naszych dziadków.

Dla tych, którzy nie spędzają czasu w kuchni, początki mogą być trudne, ponieważ wymagają one większego wkładu i wysiłku, tym bardziej jeśli gotowanie z pojedynczych produktów jest dla nas czymś zupełnie nowym, do tej pory niepraktykowanym. To normalne niemal dla każdego. Ale trening czyni mistrza i przynosi z czasem niezwykłą satysfakcję!

6. gotuj w przyjemnej atmosferze i stwórz przestrzeń do gotowania

Gotowanie jest o wiele przyjemniejsze jeśli uprzątniemy przestrzeń w kuchni, w której mamy się poruszać. Skupiamy się wtedy nad tym, co ważne, czyli na przygotowaniu posiłku. Może to być także dobra motywacja do wyrzucenia zbędnych sprzętów czy naczyń z kuchni, które niepotrzebnie zajmują od lat miejsce w szafkach i na blatach kuchennych?

Jeśli jesteśmy osobami zaganianymi, które dużo czasu spędzają w hałasie i wśród ludzi, cisza i odgłosy gotowania mogą stać się wytchnieniem w ciągu całego dnia. Skupienie się na prostych czynnościach krojenia i gotowania dodatkowo mogą wpłynąć na wyciszenie. Istna terapia.

7. delektuj się jedzeniem gdziekolwiek jesteś

Wiem, że niektórzy uważają jedzenie za nieistotny element życia. Sytuacja często zmienia się w sytuacji pogorszenia stanu zdrowia i dopiero wtedy rozważana jest myśl, by jeść zdrowo.

Mimo, że czasem zbyt dużo mówię o jedzeniu (niestety, zboczenie zawodowe), moje życie nie kręci się wokół jedzenia. Kieruję się określonymi zasadami i dokonuję wyboru produktów, ale nie dostosowuję innych zajęć do sposobu żywienia. To właśnie żywienie dobrałam do swojego życia. Bez zdrowego żywienia i diety bezglutenowej oraz bezmlecznej czuję się jak 70-latka, która nie ma siły na to, by wejść po schodach (a przekonałam się o tym w grudniu, kiedy postanowiłam sobie odpocząć od diety i jadłam to co każdy przeciętny Polak; początkowo nie czułam się źle, ale po pewnym czasie wszystko się potężnie skumulowało i nastąpiło znaczne pogorszenie zdrowia i samopoczucia; bez diety ani rusz).

Mam wrażenie, że właśnie tego się boimy – że zdrowe żywienie spowoduje, że będziemy tylko gotować, jeść i myśleć o jedzeniu. Cóż, w niektórych przypadkach pewnie tak będzie, ale to już indywidualne podejście do sprawy, a w skrajności bardzo łatwo popaść.

Ostatecznie, czas jedzenia to proces potrzebny fizjologicznie i chwila dla siebie, a także czas refleksji, że mamy za co dziękować, bo przecież mamy co jeść i mamy możliwość wyboru, tego co jemy. A to bardzo wiele.

jak jeść zdrowo przez cały tydzień
Czas na zmianę!

Nie pozostaje nic innego jak podjąć decyzję. Nowy Rok to idealny czas do tego, by podjąć działania i wprowadzić powoli, aczkolwiek systematycznie, zmiany i jeść zdrowo przez cały tydzień, a nie tylko od święta. A inwestycja energii i siły w zmianę swojego żywienia opłaca się i nie ma co do tego żadnych wątpliwości.

Powodzenia! :)

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Dodaj komentarz

Or