BEZGLUTENOWE KOTLETY MIELONE Z WARZYWAMI, PIECZONE, BEZ JAJA I MĄKI

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Tym razem podsyłam część dania obiadowego, która z powodzeniem może stać się także śniadaniem. Te bezglutenowe kotlety mielone z przemyconymi warzywami są proste w wykonaniu i dość ciekawe w smaku – jednym słowem to tradycyjne mielone w trochę „nowocześniejszej” odsłonie. Nie trzeba przy nich stać, bo są pieczone; ładnie się też prezentują z powodu kolorowych dodatków. Wersja dla alergików – bez mąki (bułek tartych, itp.) czyli wolne od glutenu, a także bez jajek. Samo mięso plus warzywa – czy to nie jest cudowne?

Ten przepis został napisany w ekstremalnych warunkach – częściowo na telefonie, częściowo w czasie czekania na transport, który się opóźniał… częściowo też po pracy, a nie mając przy sobie aparatu – zdjęcia wykonałam telefonem. Dodatkowo po zamianie laptopa, na którym nie mam jeszcze programów do obróbki zdjęć, nie pozostało mi nic innego, jak „obrobić” zdjęcia na telefonie. Jak widzisz – kombinuję jak mogę i wkładam w tego bloga serce, aby móc Ci pomóc. Mimo przeciwności! :)

Tylko nie zrozum mnie źle… Nie żalę się, a raczej chciałabym pokazać Ci, jak pisanie na blogu (w moim przypadku) wygląda od kuchni, a tym samym zachęcić Cię do korzystania z dostępnych tu treści, bo są tworzone specjalnie dla Ciebie.

A wracając do przepisu…

Kotlety mielone czy pulpety z powodzeniem można zrobić bez jajka czy mąki/ bułki tartej. Tutaj nawet nie wykorzystano ich zamienników, bo nie było po prostu sensu – wszystko się ładnie trzyma. Dodatkowo te kotlety mielone przygotowano przez pieczenie, a nie smażenie jak to ma się w typowej polskiej kuchni. Oszczędność czasu, ale i zmniejszanie kaloryczności z tłuszczu i do tego lepsza strawność mięsa (podczas pieczenia możemy kotlety przykryć, przez co będą się bardziej „parować” niż piec, nie będą też tak przyrumienione jak smażone, a zatem będą zdrowsze).

Przemycanie warzyw w kotletach to dobry sposób na dostarczenie błonnika i trochę witamin dzieciom i tym osobom, które nie lubią smaku niektórych warzyw (np. brokuła, kalafiora czy pora).

Z tego względu, że nie znam do końca proporcji, bo kotlety były robione „na oko”, ilości podane w przepisie są raczej orientacyjne – trzeba je dopasować pod siebie. Ponadto do kotletów można dodać niemal wszystkie warzywa, które pozostały Ci w lodówce – odpowiednia będzie zarówno kapusta, jak i suszone pomidory czy brokuły. Przemyć to, co akurat masz w domu lub to, co trudno jest zjeść Tobie lub Twoim bliskim samodzielnie z talerza.

Bezglutenowe kotlety mielone z warzywami, pieczone, bez jaja i bez mąki

Składniki:

ok. 2 kg mięsa mielonego (wieprzowe mieszane, z dobrego źródła)

warzywa – marchewka, groszek zielony, kalafior, seler

cebula

oliwa z oliwek

przyprawy – sól, pieprz ziołowy, zioła prowansalskie lub inne suszone, gałka muszkatołowa,  inne

Przygotowanie:

Mięso przepuszczamy przez maszynkę do mielenia mięsa (lub też kupujemy przemielone w sklepie – ale nie takie gotowe mielone zafoliowane, a prosimy o zmielenie kawałka mięsa na dziale mięsnym). Cebulkę pokroić w drobną kostkę i zeszklić na oliwie. Dodać rozdrobnione warzywa – marchewkę i selera zetrzeć na tarce, kalafiora posiekać, groszek odcedzić od zalewy. Poddusić pod przykryciem, do momentu aż warzywa trochę zmiękną, a woda wyparuje. Odstawić do wystygnięcia (warto warzywa przygotować trochę wcześniej). Dokładnie wymieszać ręką warzywa (także groszek) z mięsem. Doprawić też do smaku.

Blachę do pieczenia wyłożyć papierem lub przygotować duże naczynie żaroodporne. Wyłożyć uformowane kotlety.

Piec około 50-60 minut w 180 st.C. Pod koniec pieczenia można przykryć kotlety papierem do pieczenia lub folią, aby się nie spiekły zbytnio i dodatkowo „uparowały”. Gotowe!

Wskazówki

  • kotlety możesz zamrozić – poporcjować i rozmrażać po kilka (oszczędzisz czas, przygotowując ich więcej)
  • z powodzeniem możesz takie zjeść je na śniadanie z awokado, kapustą kiszoną czy ogórkiem oraz innymi warzywami (np. pieczonym burakiem i zieleniną)
  • możesz też użyć takich kotletów do przygotowania domowych burgerów
  • jeśli kotlety wydają Ci się za suche, możesz przygotować odpowiedni sos (np. pomidorowy) lub podać np. z rozgniecionym awokado, musztardą, ćwikłą czy surówką, w której znajdzie się olej czy sos winegret.

Podoba Ci się przepis? Pomóż mi dotrzeć do tych, którzy powinni zmienić swój sposób żywienia czy zadbać o swoje zdrowie. Może właśnie ten wpis ich zainspiruje do zmiany! Udostępnij post wybierając odpowiedni kanał (poniżej posta lub przy tytule) – dziękuję! :)

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Dodaj komentarz

Or