BEZGLUTENOWA ZAPIEKANKA Z MIĘSEM I BATATAMI [BEZ JAJ, BEZ NABIAŁU]

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Po prostu pycha! Naprawdę jestem w szoku efektem. Przedstawiam Ci dzisiaj banalnie prostą i szybką zapiekankę z mięsem, grzybami i warzywami. Bez zbóż, glutenu, mleka i jajek. Coś dla zdrowia jelit. Lekko słodka. Odżywcza. I na bank posmakuje dzieciom. Bezglutenowa zapiekanka z mięsem i batatami – spróbujesz?

Pewnie, że tak! Jeśli zobaczysz jak ładnie wygląda :) Jest kolorowa i naprawdę smaczna, a do tego jest szybka w przygotowaniu – 30 minut i masz co podać na obiad (oczywiście 20 minut to samo pieczenie).

Jeśli znasz mnie nie od dziś to wiesz, że lubię szybkie i proste rozwiązania, bo najnormalniej w świecie nie mam czasu na stanie w kuchni. Jestem dość zajętą osobą, która kontroluje swój talerz najlepiej jak potrafi. Dlatego zaufaj mi, zainspiruj się, kup składniki i działaj!

W obecnym czasie jem zgodnie z protokołem autoimmunologicznym, zwanym AIP. Co to znaczy? Eliminuję pokarmy, które ze względu na związki w sobie zawarte mogą potencjalnie wpływać drażniąco na jelita, alergizująco na organizm i oszukiwać układ odpornościowy. Obecnie nie jem zatem zbóż, strączków, roślin psiankowatych (czyli pomidorów, papryki, bakłażanów, ziemniaków. owoców goji), orzechów i wszelkich nasion, a także wszelkich cukrów, kawy, alkoholu i niektórych przypraw.

I o dziwo jest łatwiej niż myślałam, ale trzeba trochę pogłówkować, aby jeść możliwie jak najbardziej różnorodnie. Zamówiłam też kilka produktów po raz pierwszy w życiu, które wykorzystam m.in. do wypieków bułek. Bo dla mnie, jako osobie aktywnej, ważne są węglowodany. Domaga się ich również tarczyca.

Zapiekanka spełnia wszystkie wymogi – ma prebiotyki, dobre tłuszcze, źródło węglowodanów z niezbożowych źródeł, dużo błonnika, warzywa. Jest też sycąca.

Bezglutenowa zapiekanka z mięsem i batatami (2 lub 3 mniejsze porcje)

Składniki:

1/2 batata lub cały (w zależności jak dużo chcesz mieć ziemniaków w zapiekance i jak duże masz naczynie; ja użyłam pół sztuki); zamiennie możesz użyć zwykle ziemniaki (jeśli możesz)

1 mała czerwona cebula

1 średnia marchew

1 szklanka grzybów, np. boczniaki lub pieczarki (u mnie znalazły się boczniaki)

1 szklanka (lub więcej) mięsa mielonego lub posiekanego (z kurczaka lub indyka, cielęcego, wieprzowego, innego)

1 łyżka oleju kokosowego (lub oliwy)

1/3 – 1/2 szklanki bulionu mięsnego (najlepiej długo gotowany jak ten)

1 łyżka tapioki/ mąki z manioku/ maranty (lub ziemniaczanej jeśli możesz)

sól, pieprz, suszona natka pietruszki

świeża natka pietruszki

Przygotowanie:

Cebulę pokroić w drobną kostkę. Marchewkę obrać i pokroić w plastry. Grzyby opłukać i pokroić w paski. Rozgrzać tłuszcz na patelni i lekko dusić pokrojone warzywa i grzyby, mieszając od czasu do czasu (około 5 minut). Po tym czasie dodać mąkę. Wymieszać wszystko dokładnie.

Następnie dodać do warzyw mięso (ja użyłam mięsa z rosołu – posiekałam je). Dolać bulion. Dodać też pieprz i sól. Wymieszać wszystko dokładnie i dusić pod przykryciem dalej jeszcze kilka minut. Na koniec dodać pietruszkę suszoną i dokładnie wymieszać. Rozgrzać też piekarnik do 180 st.C.

W międzyczasie przygotować batata. Umyć go, pokroić w plastry. Przygotować też naczynie żaroodporne lub ceramiczne.

Gdy mięso zmięknie, przełóż zawartość patelni do naczynia. Wyłóż na wierzch plastry batata. Wstaw do piekarnika. Piecz 20 minut.

Po wyjęciu posyp całość świeżą natką pietruszki. Gotowe!

Podawaj z ogórkami kiszonymi i zieleniną.

Kilka uwag:

  • Potrawa jest dozwolona na diecie AIP; jeśli eliminujesz wszelkie źródła reakcji krzyżowych z glutenem, zamiast tapioki użyj maranty.
  • Ciężko jest wykonać taką zapiekankę dla diety SCD i o niskiej zawartości FODMAPs, ale można ją spróbować odpowiednio zmodyfikować. W pierwszym przypadku zamiast batatów można użyć na wierzchu dyni makaronowej, a zamiast tapioki – mąkę migdałową. W drugim przypadku zamiast batatów najlepiej jest użyć bezglutenową kaszę (już ugotowaną) lub makaron z dozwolonej mąki, a zamiast cebuli – paprykę.
  • Zapiekanka po przestygnięciu tężeje, łatwo ją zatem przechowywać w pojemniku czy przewozić w lunchboxie do pracy.
  • W zapiekance są prebiotyki, dobrze zatem dodać do dania (w sumie jak do każdego) żywność probiotyczną czyli kiszonki. Nie zapominaj też o zieleninie (sałacie, rukoli, czy szpinaku).
  • Osoby z celiakią powinny wybierać mąki oznaczone jako bezglutenowe lub bez śladowych ilości glutenu.

I jak Ci się podoba? Jeśli tak bardzo jak mi, podaj go dalej i zainspiruj innych do trochę innego gotowania. A jeśli wypróbujesz ten przepis, koniecznie podziel się swoją opinią w komentarzu.

Pozdrawiam!

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Dodaj komentarz

Or