7 ZASAD, KTÓRE POMOGĄ CI UTRZYMAĆ DOBRE ZDROWIE I SAMOPOCZUCIE

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Wciąż szukamy nowatorskich, szybkich i jak najmniej absorbujących nasz czas i energię sposobów na to, by zachować zdrowie, dobrą sylwetkę i wspaniałe samopoczucie. Czasem jednak warto skierować wzrok w przeciwną stronę i spojrzeć w przeszłość, sięgnąć po podstawy. Oto 7 zasad (autorstwa prof.Bergera), które pomogą Ci wrócić do równowagi, zyskać dobre zdrowie i samopoczucie, a także utrzymać wypracowane efekty. 

Rzucam Ci wyzwanie – zacznij razem ze mną wprowadzać poniższe zasady. Nie od poniedziałku, nie od nowego roku. Od dzisiaj!

Niemal od zawsze zdrowe żywienie było moją przyjaciółką. Bywa z nami różnie, czasem się porządnie kłócimy i obrażamy na kilka dni, ale zawsze jednak wracamy do siebie z nowymi postanowieniami. Bo razem jest nam najlepiej. Bo za sobą szybko zaczynamy tęsknić. Przynajmniej 80% żywienia staram się by była świetna. Pozostałe 20% pozostawiam sobie na gorsze dni kłótni, które możliwie zdarzają się obecnie jak najrzadziej. 

Jeśli zastawiasz jak u Ciebie wygląda znajomość ze zdrowym żywieniem i co powinieneś z tym zrobić, weź pod uwagę 7U i przyłącz się do mnie. Poniższe zasady naprawdę zmieniają życie :)

  1. U – UROZMAICENIE

    Jedynie różnorodne żywienie jest w stanie zapewnić wszystkie potrzebne składniki odżywcze i nie przyczyni się do bombardowania organizmu nadmiarem tych samych białek, które pobudzają układ odpornościowy (co w konsekwencji, przy ciągłym nadmiernym spożyciu danych produktów, może przyczynić się do powstania ich nietolerancji). Współczesna dieta jest uznawana za dietę monotonną i niedoborową. Wybór urozmaiconej żywności (warzyw i owoców, zdrowych tłuszczy, zbóż, mięs, itp.), różnych produktów tej samej grupy, np. warzyw każdego koloru tęczy czy różnych rodzajów mięsa (cielęcina, indyk, kaczka, królik) jest jedną z podstawowych zasad zdrowego żywienia. Często sięgamy po tę samą żywność z przyzwyczajenia. Rozejrzyj się w sklepie, jak dużo ciekawych produktów się w nim znajduje. Sięgnij dla odmiany po kaszę jaglaną czy kaszę bulgur zamiast znów po makaron pszenny czy kaszę jęczmienną. Odkryj nowe smaki. Jestem pewna, że zadziwi Cię szeroka dostępność żywności, a przede wszystkim smak wielu produktów.

  2. U – UMIARKOWANIE

    W jedzeniu czy piciu, odpoczynku czy aktywności fizycznej. Wszystko jest dla ludzi, ale nawet najzdrowsza rzecz w nadmiarze szkodzi. Niektórzy uważają, że kluczem do zachowania zdrowia jest właśnie umiar. Spożywanie pokarmów w umiarkowanej ilości spowalnia procesy starzenia, co wykazano w eksperymentach na zwierzętach. Najbardziej znane jest doświadczenie z małpami, gdzie ta karmiona w nadmiarze, do pełnego uczucia sytości po pewnym czasie znacznie odróżniała się od swojej towarzyszki, której podawano porcje jedzenia wystarczające do zaspokojenia głodu, ale pozostawiające pewien niedosyt. Ta druga, pozostała żwawa i młoda, gdzie ta pierwsza (przekarmiana) stała się z czasem ociężała, z oznakami zaawansowanego starzenia się… Wypij szklankę wody zamiast kolejnej kawy, odmów sobie kolejnego piwa i porcji frytek, wstań wcześniej od stołu zanim sięgniesz po kolejną porcję, zrezygnuj z kolejnego odcinka serialu a pójdź na basen, zadbaj o regenerację po treningu, itd.. Umiar – to klucz do sukcesu!

  3. U – UREGULOWANIE

    Uregulowanie pór posiłków, ich wielkości i jakości pomaga zapobiegać ciągłemu podjadaniu, rzucaniu się z wilczym apetytem na jedzenie, ustabilizować glikemię (częstotliwość spożywania posiłków jest istotna w przypadku powracających stanów hipoglikemii) czy w wielu przypadkach pośrednio zredukować masę ciała. Coachowie mówią, że potrzeba 21 dni, aby wyrobić w sobie nawyk. Sama jeszcze nie zdążyłam tego przetestować, ale zamierzam – zarówno z codziennym treningiem czy nauką angielskiego, jak i z eliminacją kawy czy cukrów prostych. Przekonajmy się czy mają rację!

  4. U – UMIEJĘTNE PRZYGOTOWYWANIE POTRAW

    Przygotowywane dania powinny być lekkostrawne. Nie oznacza to, że wszystko powinno być gotowane, miksowane czy przygotowywane na parze, ale powinniśmy maksymalnie ograniczać smażenie, a w szczególności przypiekanie na złoty kolor, a już na pewno bardzo mocne przyrumienianie mięs czy zbóż, ponieważ właśnie takie potrawy niosą za sobą zwiększenie ryzyka wystąpienia wielu chorób (także raka). Im mniej przetworzone żywienie, tym lepiej. Wspierajmy trawienie, bo ten właśnie proces ma wpływ także na przyswajanie składników odżywczych. Jeśli Twoim zdaniem duszone czy gotowane dania nie mają wyrazu, użyj przypraw i świeżych ziół. Dodaj produkty, które nadadzą potrawom charakter jak czosnek, pietruszka, curry, oliwa z oliwek, musztarda, czy ocet jabłkowy. Zdrowe i lekkie dania też mogą być smaczne!

  5. U – UPRAWIANIE SPORTU

    Ruch to podstawa zachowania zdrowia. Pojawił się on także jako najniższy szczebel w piramidzie zdrowia i żywienia opracowanej przez Instytut Żywności i Żywienia. Mając na myśli ruch, chciałabym podkreślić codzienną aktywność – wchodzenie po schodach, rozmawianie przez telefon chodząc, codzienny spacer, ćwiczenia rozciągające w pracy, zajęcia w ogrodzie, ćwiczenia w domu czy na siłowni, sprzątanie domu czy jazda na rowerze do pracy. Uważa się, że przejście 5 tysięcy kroków dziennie zmniejsza ryzyko zawału serca. Ciągły ruch oraz regularne uprawianie sportu jest niezbędnym elementem, który nie tylko pomaga zachować należną masę ciała, ale także wpływa pozytywnie na kondycję stawów, skóry, psychiki czy pomaga zachować zdrowie wpływając m.in. na odpowiednie stężenie lipidów we krwi. Ruszaj się każdego dnia dla zdrowia!

  6. U – UNIKANIE NADMIARU

    Nadmiar nigdy nie jest dobry. Dotyczy to zarówno spożycia pokarmów, alkoholu i innych używek, ale także sportu. Nadmiar tłuszczy zwierzęcych lub tłuszczy roślinnych bogatych w kwasy omega-6 będą działać prozapalnie, nadmiar błonnika w postaci otrąb nie tylko wpłynie na zaburzenie wchłaniania soli mineralnych (np. żelaza czy wapnia), ale także przy małym spożyciu wody może przyczyniać się do powstania zaparć, mimo że często dodawane są do potraw aby uregulować wypróżnienie. Nadmiar suplementów czy superfoods może wpłynąć na rozregulowanie procesów metabolicznych bądź doprowadzić do przedawkowania niektórych witamin. Nadmiar nigdy nie jest dobry, także dobrego.

  7. U – UŚMIECHANIE SIĘ

    Każdego dnia, do każdego i o każdej porze. Wszystko zaczyna się w naszej głowie, a nawet wymuszony uśmiech jest w stanie wpłynąć w znacznym stopniu na poprawę humoru. Uśmiech, podobnie jak śmiech, potrafi leczyć. Dobre nastawienie nie tylko pomaga nam przetrwać trudne chwile, ale także łączy się z przebaczeniem, miłością, pogodą ducha czyli tymi emocjami czy uczuciami, które w niewiarygodny sposób wpływają na nasze zdrowie i samopoczucie, zmniejszając poziom stresu, który obecnie jest uznawany za jedną z głównych przyczyn chorób cywilizacyjnych. Na pewno masz powody by uśmiechnąć się chociaż do siebie.

Proste zasady, ale o dziwo dość trudne do wprowadzenia.

Zacznij od podstaw: może od 30-minutowego spaceru każdego dnia? Mroźne powietrze świetnie dotlenia i ostrzy apetyt na zdrowszą wersję dotychczasowej kolacji. Może kolejnym krokiem będzie uregulowanie posiłków? 3-4 w ciągu dnia? Dobierz ilość do siebie, nastaw budzik- przypominajkę aby nie pominąć żadnego posiłku. Przygotuj się – nie zostawiaj posiłki przypadkowi. Małe kroki, ale konsekwentne. Zrób plan. Zaczynajmy!

Powodzenia :)

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Dodaj komentarz

Or